صفحه نخست » اخبار فناوری لیزر » کاهش بسته بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات در سوپرمارکتهای اروپایی با برچسب گذاری لیزری
سوپرمارکتها در سرتاسر اروپا فروش میوه و سبزیجاتی را که با استفاده از لیزر علامت ‌گذاری شده اند (به جای برچسبهای پلاستیکی) آغاز کرده اند. فرآیند علامت گذاری لیزری که بر روی میوه هایی مانند آووکادو و سیب زمینی در حال انجام است می‌تواند سبب صرفه جویی در مصرف پلاستیک، انرژی و کاهش انتشار CO2 شود.

در حال حاضر سوپرمارکتهای زنجیره ای ICA در سوئد همراه با تأمین کننده میوه و سبزیجات Nature & More در هلند در حال تلاش هستند تا امسال محصولات خود را با برچسب گذاری لیزری معرفی کنند؛ این در حالی است که در انگلیس از سال ۲۰۱۴ سوپرمارکتهای Marks & Spencer چنین محصولاتی را می‌فروختند.
پیش بینی میشود که تنها امسال ICA در بسته بندی آووکادو ۷۲۵۰۰۰ واحد کاهش داشته باشد که معادل با کاهش مصرف ۲۱۷ کیلومتر مواد پلاستیکی است.
در فرآیند علامت ‌گذاری لیزری، که با عنوان “برچسب گذاری طبیعی” نیز شناخته می‌شود، از یک لیزر دی کسید کربن با انرژی پایین استفاده می‌شود تا رنگ دانه پوست بیرونی محصول مورد نظر را از بین ببرند. در برچسب گذاری لیزری هیچ ماده دیگری مورد نیاز نیست و فرآیند هیچ اثری روی مزه محصول و یا مدت زمان ماندگاری آن ندارند. به علاوه برچسب گذاری طبیعی هیچ ماده شیمیایی جدیدی در میوه تولید نمی‌کند و پوسیدگی یا آلودگی‌های میکرو-بیوتیک[۱] را افزایش نمی‌دهد.
برچسب گذاری یک محصول به این روش باعث مصرف کمتر از یک صدم انرژی مورد نیاز برای تولید یک برچسب کوچک پلاستیکی می‌شود.
به گفته شرکت Laser Food که پشتیبان برچسب گذاری طبیعی با استفاده از تکنولوژی لیزر است از این فرآیند می‌توان در هر بخش از محصولات غذایی- کشاورزی، به صورت منحصر به فرد برای علامت ‌گذاری، کنترل و ردیابی محصول و یا همچنین قرار دادن لوگو و برچسبهای مشخص به منظور متمایز کردن محصولات، استفاده کرد. به عنوان مثال سوپرمارکتها بدون نیاز به فویل پلاستیکی، برچسبهای کوچک و یا هر ماده دیگری، قادر به تشخیص میوه و سبزیجات ارگانیک از محصولات همتای معمول هستند.
سیستم LMS-3 مربوط به شرکت Laser Food که بر پایه لیزر CO2 و با توان ۵ کیلووات کار می‌کند، قادر به علامت‌ گذاری ۵۴۰۰۰ نمونه غذا در یک ساعت است و نشان می‌دهد که بدون روشهای بسته بندی پلاستیکی معمول، رسیدن به بازده بالا امکانپذیر است.
به گفته پاول هندریکس، کارشناس بسته بندی Nature & More، “تنها روش دائم برای بسته بندی، بسته بندی نکردن است. چندین سال این موضوع را بیان کردم اما ارائه آن در سوپرمارکتها بسیار دشوار بود. برچسب‌ گذاری طبیعی یک روش منطقی است و بسیار خوشحالیم که سوپرمارکتهای زنجیره ای ICA نیز در این مسیر با ما هستند.”
در حال حاضر ICA قصد دارد استفاده از برچسب گذاری طبیعی را برای محصولاتی با پوست خوراکی مانند سیب و شلیل نیز توسعه دهد. به گفته هندریکس “تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان نیز از برچسب گذاری های پلاستیکی رضایت ندارند بنابراین با برچسب گذاری طبیعی لذت خواهند برد.”
انتظار می‌رود که برچسب گذاری طبیعی به صورت چشمگیری موجب کاهش مصرف پلاستیک و انرژی مورد استفاده در محصولات غذایی شود. در سال ۲۰۱۵، ۷۲۵۳۸۰ بسته آووکادو به ICA فروخته شد. برای بسته بندی این مقدار آووکادو ۲۱۷ کیلومتر فویل پلاستیکی، معادل ۲۰۴۲ کیلوگرم، مورد نیاز بود. میزان انتشار  CO2برای این مقدار بسته بندی معادل با میزان انتشار CO2 از یک ماشین معمولی است که ۱٫۳ بار دور زمین را طی ‌کند. طبق گفته هندریکس با معرفی برچسب گذاری طبیعی استفاده از جعبه های مقوایی و پالتهای چوبی نیز کاهش می‌یابد.
سوپرمارکت Marks & Spencer در انگلیس در سال ۲۰۱۴ توافق نامه ای را برای استفاده از تکنولوژی Laser Food امضا کرد. این سوپرمارکت سال گذشته با برچسب گذاری طبیعی روی پرتقال در مصرف چندین تن مواد بسته بندی صرفه جویی کرد و کار خود را با برچسب گذاری لیزری روی نارگیل ادامه داد. در حال حاضر این سوپرمارکت تصمیم دارد که این تکنولوژی را بر روی سایر محصولات مناسب نیز به کار گیرد.
برچسب گذاری لیزری از سال ۲۰۱۳ در اتحادیه اروپا تأیید شد؛ این در حالی است که این تکنولوژی از سال ۲۰۰۹ در استرالیا و نیوزلند مورد استفاده قرار گرفته است.

 
Source: https://www.electrooptics.com/news/european-supermarkets-stock-laser-marked-fruit-veg-reduce-plastic-packaging
 
 

[۱] Micro-Biotic